Досвід роботи

3
Особливості використання квест-технологій для підвищення мотивації учнів до навчання на уроках англійської мови
                                           Якщо ми будемо вчити сьогодні так,
                             як вчили вчора, ми крадемо
                                  у наших дітей завтрашній день
                                                                 Джон Дьюї
Проблемно-орієнтований аналіз діяльності, обґрунтування актуальності досвіду
Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти України, пріоритетом розвитку освіти є впровадження  сучасних інноваційних  технологій, що забезпечує подальше  удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності  в інформаційному суспільстві.
     Змінюється суспільство, у якому ми живемо, змінюються пріоритети. Школа готує учнів до виробництва певного продукту: інтелектуального чи матеріального. У виробничій сфері  акцент, як правило, роблять на передбачуваності й повторюваності дій, а керівники здебільшого опікуються стандартизацією та раціоналізацією виробничих процесів. Із посиленням конкуренції та розвитком інформаційної економіки наперед виходить творчість, креативність, унікальність, а не повторюваність дій, що відбуваються. Тому завдання школи - виховання розумних і дбайливих господарів, які б вільно орієнтувалися в законах економіки, жили і працювали в ринкових умовах, швидко приймали виважені економічні рішення, відповідали за їхні наслідки, розв’язували проблеми, вивели нашу державу на рівень розвинутих країн світу. Щоб досягти цього, потрібно безповоротно перейти від школи засвоєння знань до школи життя, школи творчої думки, школи активної соціальної дії. Цю проблему можна розв’язати шляхом використання у навчально-виховному процесі новітніх інноваційних  технологій під час викладання предмета, формування компетентностей, яких потребує сучасне життя.
         Глобальна інформатизація суспільства ставить перед системою освіти проблему підготовки підростаючого покоління до самостійного ухвалення рішень і відповідальної дії, до життя і професійної діяльності у високо-розвиненому інформаційному середовищі, ефективного використання їх
4
можливостей і захисту від негативних дій. Навчання в школі повинно забезпечити формування в учнів інформаційної компетенції, знань і умінь,
способів інформаційної діяльності, які знадобляться їм в майбутньому. Тому перехід до інформаційного суспільства в Україні є об'єктивною необхідністю, а інтеграція України до єдиного світового простору викликає необхідність впроваджувати високотехнологічні інформаційні засоби навчання в освіту, займатися пошуками шляхів адаптації школи до сучасної дійсності.
Нові Держстандарти освіти ґрунтуються на підходах компетентнісно-орієнтованого навчання,  разом із діяльнісним та особистісно-орієнтованим. Таким чином, сьогодні актуалізується поняття «діяльнісний підхід». Наскрізною компетентністю, якої потребує сучасне життя - є формування навичок інформаційної діяльності. Це стає завданням не стільки змісту освіти, скільки технологій навчання, які в ній використовуються. Одна із них – технологія квестів.
Використання в освітньому процесі квест-технології дозволить:
-  розвивати навички інформаційної діяльності людини;
- формувати позитивне емоційне ставлення до процесу пізнання, підвищити мотивацію навчання, якість засвоєння знань з предмета, що вивчається;
- розвивати творчий потенціал учнів;
- формувати загально-навчальні уміння оволодіння стратегією засвоєння навчального матеріалу.
                                   Теоретична база досвіду
“A WebQuest is an inquiry-oriented activity in which some or all of the information that learners interact with comes from resources on the internet”, - стверджує Берні Додж. Саме він разом зі своїм колегою Томасом Марчем, будучи викладачами університету Сан-Дієго (США), у 1995 році представив цю технологію міжнародній педагогічній спільноті.
Означеній проблематиці приділяла увагу вже ціла низка фахівців у галузі педагогіки, психології та інформаційних технологій. Результати досліджень, щодо психолого-педагогічних аспектів використання інформаційних технологій в навчальному процесі були висвітлені у роботах Бикова В.Ю.  та Жалдак М.І.
Так як квест-технологія є координатором проблемно-орієнтованої, дослідницької, навчально-пізнавальної діяльності учнів, то не можна не брати до уваги  дослідження вчених, які вивчали проблему розвитку

5
пізнавальної діяльності учнів:   Рачкової Л.В., Рябчинської  Є.М., Тюріна В.О. Вони виявили можливості значного підвищення мотивації  школярів  у
навчально-пізнавальній діяльності під час застосування певних методик з використанням інформаційних технологій.
Використання квест-технологій в навчальній діяльності розглянуто в наукових роботах таких авторів: Биховського Я.С., Гуревича Р.С., Мішагіної О.Д., Романцової Ю.В., Сокол І.М., Шмідт В.В.
На сьогодні вчителі іноземних мов всього світу широко використовують цю інноваційну технологію, як один із засобів підвищення мотивації учнів до навчання на уроках англійської мови з використанням ресурсів Інтернету.
Провідна педагогічна ідея досвіду
Часто задаю собі питання: «Як  зробити урок цікавим?  Як перетворити його на годину естетичної насолоди, хвилюючу мандрівку з учнями в незвідані світи, в таємниці людського серця?Як розширити прагнення учнів до знань?» Останнім  часом  все помітніше стає те, що учні втрачають мотивацію до навчання, увага на уроці знижується, а це означає, що й рівень засвоєння програмового матеріалу – невисокий.
Отже, метою своєї роботи вважаю -  зробити навчання продуктивним, залучити до роботи на уроці кожного учня, тим самим розвивати його таланти та здібності, навчити самостійно мислити, розмірковувати, аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки.
Проаналізувавши різні педагогічні технології, можна прийти до висновку, що допомогти у цьому можуть квест-технології: саме вони дають можливість зацікавити учнів  самостійним пошуком з різних джерел інформації, розвивати їх творчі здібності, критичне мислення,   вміння аргументовано, розлого й образно висловлювати свої думки, судження, оцінки. Використання квест-технології сприяє тому, що за короткий час дитина спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Застосування квест-технологій не лише осучаснює, але й забезпечує нову якість навчання та викладання, оптимізує умови освітнього процесу та підвищує його ефективність, а також забезпечує здійснення основної соціальної функції школи – «підготовку компетентної людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства, світової глобалізації».
Технології реалізації провідної педагогічної ідеї

6
Даний досвід розкриває можливості таких популярних сучасних видів освітніх Інтернет-технологій, як веб-квести. Якщо звернутись до етимології цього поняття, то воно походить з англійської мови. Web [web] - веб,
всесвітня мережа, quest [kwest] – пошук. В сучасній педагогіці веб-квест розглядається як проблемне завдання з елементами рольової гри. Під час планування квестами, за основу беремо алгоритм дій необхідних для створення  міні-проектів, значна частина матеріалу для яких знаходиться в мережі Інтернет.
Отже, це – тривалий цілеспрямований пошук, який може бути пов’язаний з пригодами або грою; також служить для позначення одного з різновидів комп’ютерних ігор .
У ході роботи над веб-квестом учитель створює умови для самостійної розумової та творчої діяльності учнів та підтримує їх ініціативу. Він є фасилітатором проблемно-орієнтованої, дослідницької, навчально-пізнавальної діяльності учнів. У свою чергу, учні стають рівноправними «співучасниками процесу навчання», поділяючи зі своїм учителем відповідальність за його процес і результати.
Берні Додж визначив два види веб-квестів:
1. Короткострокові веб-квести
Наприкінці такого веб-квесту учень стикнеться зі значною кількістю нової інформації, котру розумітиме. Короткостроковий веб-квест матиме за мету набуття елементарних знань з певної теми. Він може охоплювати період близько кількох занять, протягом якого учні переглядатимуть обрані сайти для того, щоб знайти потрібну інформацію, і використовуватимуть її у класі для досягнення поставлених навчальних цілей.
Доречним є використання квест-технологій організовуючи навчальну  діяльність не тільки на уроці, а і наприклад в межах Тижня англійської мови, де мовний квест сприяє усвідомленню єдності власної долі з долею країни, мова якої вивчається, сформованості потреби у збереженні та примноженні духовного й матеріального багатства народу, самосвідомості молодого покоління, що сприяє підвищенню мотивації учнів до вивчання англійської мови.
Як провести  мовний квест? Заздалегідь складається маршрут квесту, розробляються завдання для кожної станції. Завдання різнопланові: знання мовного матеріалу (виправити мовну помилку, пояснити фразеологізм, підібрати англомовний відповідник тощо), логічне мислення (шаради, ребуси, сканворди, мовні загадки тощо), «закінчи фразу» («Моїм улюбленим словом англійської мови є …, тому що …»), дослідження того чи іншого
7
питання («Велика Британія: від мови до нації») та інші. Учні об’єднуються у мікрогрупи (3 – 4 чол.), отримують маршрутний лист із завданнями. За визначений час вони проходять маршрут квесту, заробляють бали. Такий вид
діяльності сприяє розвитку в учнів самостійності, згуртованості, відповідаль-ності.
2. Довгострокові веб-квести
Після завершення такого веб-квесту учень грунтовно проаналізує отриману інформацію, продемонструє розуміння матеріалу, самостійно створюючи та ускладнюючи завдання для роботи над темою. В цьому полягає основна відмінність між короткостроковими та довгостроковими веб-квестами – у другому випадку учні повинні змінити інформацію, що одержали, перетворюючи її в новий продукт: доповідь, презентацію, інтерв’ю чи дослідження. Довгострокові веб-квести можуть тривати кілька тижнів або й навіть навчальний семестр. Як приклад довгострокового квесту можуть слугувати  матеріали на тему «Taras Shevchenko: Why Does He Matter Today?», який протягом січня-лютого 2014 року проводився в 10 класі нашого навчального закладу та присвячувався 200 - ій річниці з дня народження всесвітньо відомого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. ( Додаток 1)
Як правило, під час створення веб-квестів  здійснюю наступні кроки (Додаток 2):
• 1-ий крок – Вступ (Introduction).
Етап «Вступ» зазвичай використовується для ознайомлення із загальною темою веб-квесту. Він включає надання вступної інформації і часто вводить ключову лексику та поняття, які будуть потрібні учням, щоб зрозуміти як виконувати наведені завдання.
• 2-й крок – Завдання (Task).
На цьому етапі чітко пояснюється, що повинні робити учні, працюючи з веб-квестом. Запропоновані завдання повинні бути добре вмотивованими, дійсно цікавими для них та побудованими на реальних ситуаціях. Як правило, на даному етапі найактивнішими є  учні, яким подобається брати участь у рольових іграх.
• 3-ій крок – Процес (Process).
Це - поетапний опис ходу роботи, розподіл ролей та обов’язків кожного учасника веб-квесту, посилання на Інтернет-ресурси, кінцевий продукт. На цьому етапі вчитель роз’яснює, як саме учні будуть виконувати завдання (порядок виконання та сортування інформації).

8
У веб-квесті, заснованому на мовному матеріалі, на цьому етапі можна вводити чи повторно використовувати англійську лексику та граматику. Крок «Процес» матиме один, або декілька «продуктів» (learning outcomes), які учні
повинні подати наприкінці. Ці «продукти» часто формують основу наступного етапу.
• 4-ий крок – Оцінювання (Evaluation).
На цьому етапі учні здійснюють самооцінювання, порівнюючи і протиставляючи те, що виконали, та аналізуючи те, чого досягли власними зусиллями. Тут також проводиться оцінювання вчителем, підводиться підсумок, рефлексивний  етап.
У цілому, структура будь-яких веб-квестів повинна сприйматися як основна директива, і тому проектую їх так, щоб вони відповідали потребам і навчальним завданням, які  ставляться на уроці.
Розробка та впровадження даної технології сприяє підвищенню самостійності, відповідальності за результати діяльності, створює умови ефективної самореалізації учнів, актуалізації їх індивідуальних здібностей; навчає критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати альтернативні думки, самостійно приймати продумані рішення, брати на себе відповідальність за їх реалізацію.
Таким чином, працюючи в режимі постійних шукань та новизни, учні з радістю йдуть на уроки, а інтерес до знань спонукає самостійно знаходити джерела інформації. Створюючи продукт своєї діяльності вони не лише заробляють оцінку, а й вдосконалюють свої вміння працювати за комп’ю-тером, з різними інформаційними джерелами та краще запам’ятовувати матеріал.
Отже, веб-квест – це новий формат уроку або позаурочної діяльності з орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької роботи учнів, на якому основна частина інформації добувається через ресурси Інтернет. Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не тільки добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують свою діяльність на поставлені перед ними завдання.
                                      Результативність досвіду
З власного досвіду можу стверджувати, що робота учнів в такому варіанті проектної діяльності, як веб-квест, дає можливість урізноманітнити навчальний процес, зробити його біль живим і цікавим та підвищити його ефективність. Про це свідчить аналіз результатів визначення ступеня

9
сформованості мотиваційного компоненту на уроках англійської мови серед  учнів11 класів ЕБГ «Гармонія» у 2014-2015 н.р.. Додаток 3
Використання в педагогічній практиці квест-технологій  дозволяє досягти більш високих предметних  результатів діяльності учнів.
Аналіз  результатів показав, що застосування  проблемних технологій  позитивно позначається    відразу  на декількох  аспектах навчального процесу:
-        стимулює підвищення рівня пізнавального інтересу, самостійності та активності дітей у навчанні;
-        залучення учнів до  у самостійної пошукової діяльності у співпраці із  вчителем
- підвищує мотивацію учнів;
- допомагає в розвитку навичок дослідницької роботи;
- розвиває в учнів більш глибокий підхід до навчання, і також, допомагає у формуванні більш глибокого розуміння навчального матеріалу (додаток 4)
         Підвищення мотивації до вивчення предмета сприяє зацікавленню учнями  науково-дослідницькою роботою на базі Енергодарської Малої Академії наук, щорічним  результатам на учнівських олімпіадах та інших інтелектуальних змаганнях (додаток 5).        
         Показники використання англійської мови під час навчання у вишах свідчать про те, що у більшості випадків отримані знання використовують у подальшому виборі професії. (додаток 6).
   Отже, використання квест-технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані завдання для організації квесту забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд .







10
Список використаної літератури
1.                Банк інноваційних педагогічних технологій / упоряд. Л. В. Галіцина. – К.: Шкільний світ, 2012. – 104 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
2.                Вердіна С. В. Секрети педагогічної майстерності. Уроки для вчителя / С. В. Вердіна, А. Г. Панченко. – Х.: Вид. група «Основа». 2008. – 111 с.
3.                Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. Веб-квест як інноваційна технологія у вищій і середній школі / Р.С. Гуревич, М.Ю. Кадемія // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка Ч. І.- 2011.- № 21 (232). - С.36- 45.
4.                Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / автор-укладач
5.                Н. П. Наволокова. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 176 с. – (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).
6.                Педагогічний глосарій / упоряд. В. В. Волканова. – К.: Шкільний світ, 2014. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
7.                Урок: 100 інноваційних ідей / упоряд. В. І. Ковальчук, О. А. Макаренко. – К.: Шкільний світ, 2012. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
8.                 Быховский Я. С. Образовательные веб-квесты / Я. С. Быховский   [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: // ito.edu.ru
9.                 Dodge B. Web Quest Taskonomy: A Taxonomy of Tasks / В. Dodge [Електронний ресурс]. –http://webquest.sdsu.edu/taskonomy. html
10.           March T. Working the Web for Education. Theory and Practice on Integratingthe Web for Learning. http://www.ozline.com/learning/theory.html
11.           Мішагіна О.Д. Використання квесту як засобу активізації навчальної      діяльності учнів / О.Д. Мішагіна [Електронний ресурс]. – http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/34730/
     12. The WebQuest Page. Reading and Training Materials.           http://webquest.sdsu.edu/materials.htm

     13. Віруальний університет. Лабораторія інновацій. http://enmc.klasna.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий