Он-лайн матеріали для вчителів

Діяльнісний підхід у навчанні

Освіта - чи не найважливіший економічний заділ, який в даний час можна дати дитині. Адже від якості знань, які він отримає ще в школі, залежить як його подальший кар'єрний ріст, так і впевненість у своїх силах. Не дивно, що останнім часом широко практикуються нові підходи до освітнього процесу, які все ширше використовуються в школах та інших навчальних закладах.
діяльнісний підхідОдним з таких нововведень є діяльнісний підхід. У чому полягає суть цього методу і чим він такий хороший? Ви зможете дізнатися про це, прочитавши нашу статтю! Але спочатку не завадить згадати безсмертне висловлювання Б. Шоу. Якщо перефразувати його вислів, то вийде наступне: «Немає шляху до знання більш дієвого, ніж чим самостійна діяльність».

Проблеми сучасної освіти

У ЗМІ чи не кожен день обговорюється, наскільки недосконалий сучасний освітній стандарт. І справа тут не тільки в ЄДІ, який націлює дітей на механічне проходження програмі, скільки в способі подачі матеріалу. Ще з радянських часів всі звикли, що в школі просто зачитується матеріал, а вже наскільки він буде засвоєний дитиною - справа десята. Як правило, викладачі цим не надто цікавляться.
Крім того, існує величезна проблема, яка виражається в непристосованості даних, які отримує учень, до реальних умов. Щоб простіше було зрозуміти, пояснимо. Припустимо, що на уроці алгебри учитель розповідає нову теорему і задає на будинок задачу, яку потрібно вирішити.

Між зубрінням і розумінням

Наскільки ж зацікавлений учень в тому, щоб реально зрозуміти саму суть проблеми? Та ніскільки. Йому потрібно отримати правильну відповідь на завдання, а вже те, як і чому він це робить ... Словом, слід щось змінювати. Саме на це і націлений діяльнісний підхід.
Людина, який закінчив школу, повинен вміти застосовувати отримані знання на практиці. Ось вам наочний приклад: нерідко буває так, що вчителі вимагають безумовної зубріння правил російської мови. Справляються з цим завданням багато, але ... Частенько буває, що навіть відмінник допускає найдурніші і грубі помилки в написанні найпростіших текстів. Відбувається це тому, що учень, на зразок «собаки Павлова», визубрив правила, от тільки застосовувати їх у реальній ситуації, на жаль, не вміє.
На руйнування цього порочного кола і спрямований діяльнісний підхід. Уміння отримувати інформацію має стати синонімом вміння її використання. Якщо людина в школі отримує нові знання з тієї ж хімії, вони повинні стати його «посібником» в повсякденній діяльності.
системно діяльнісний підхідПсихологи вже давно говорять про те, що кожна людина від народження наділена певним потенціалом, розкриття якого залежить від умов навколишнього середовища і того суспільства, в якому росте дитина. Але куди важливіше те обставина, що розкритися цей потенціал може тільки в результаті власної, практичної діяльності учня.

Мета нового методу викладання

Отже, діяльнісний підхід спрямований на те, щоб людина придбала навички та прагнення до самостійного розвитку, що забезпечує цілісну інтеграцію особистості в культурну і суспільне середовище.
Основні завдання навчання в цьому випадку є наступними:
  • По-перше, навчання самостійної діяльності та отриманню тих даних, які знадобляться йому в подальшій кар'єрі і житті.
  • Крім того, системно-діяльнісний підхід сприяє формуванню належних моральних якостей і засад, які допоможуть зберегти цілісність особистості навіть у несприятливому середовищі.
  • Утворюється цілісна, критична картина навколишнього світу, людина набуває найціннішу здатність тверезо і грамотно оцінювати ті події, які відбуваються навколо нього в повсякденному житті.

Основні педагогічні дослідження в цій області

Отже, ми з'ясували, що традиційний ілюстративний підхід до навчання в сучасних умовах вже не може використовуватися так широко, як це було колись прийнято. Зрозуміло, що шкільні дослідження і уроки ні в якому разі не можуть проходити у відриві від особистісних якостей кожного з учнів. А тому на практиці розумніше застосовувати термін «системно-діяльнісний підхід», який вперше з'являється в роботах Л. С. Виготського, П. Я. Гальперіна, Л. В. Занкова, а також В. В. Давидова.

Основна суть методу

Ці автори вперше широко проаналізували ті причини, які заважають школярам нормально користуватися тією інформацією, яка їм задається в школі. На основі цих досліджень і була розроблена нова технологія, що є сукупність як традиційних способів ілюстративної подачі матеріалу, так і методів, які передбачають самостійний процес дослідження. Власне, саме цей спосіб і мається на увазі терміном «системно-діяльнісний підхід».
діяльнісний підхід у навчанніОсновна його суть полягає в тому, щоб діти не отримували всі дані в готовому, «розжованої» вигляді. Підлітки повинні «відкривати» нові відомості в процесі навчання. Завдання вчителя в цьому випадку - служити «дороговказним маяком», який задає напрямок роботи, а також підводити підсумок самостійної діяльності учнів. Він же відповідає за те, щоб давати адекватну оцінку діям кожного учня.
Можна сказати, що діяльнісний підхід у навчанні надає знанням емоційне забарвлення, змушує дітей відчувати значимість виконуваної ними роботи. Все це призводить до того, що учні починають вчитися не з примусу, а тому, що їм це дійсно цікаво.

Дидактичні принципи методу

  • По-перше, принцип діяльності. Ми вже неодноразово говорили про нього: учні отримують не самі дані, а тільки напрямок, потрібне для їх «відкриття».
  • По-друге, безперервність процесу. Розшифровка проста: результат кожного етапу служить «відправною» точкою для наступного ступеня.
  • По-третє, принцип цілісності. У дитини за час його навчання має сформуватися цілісне уявлення про світ, в якому він живе: знання і практика будуть доповнювати один одного, сприяючи утворенню гармонійно розвиненої особистості.
  • По-четверте, минимакс. Це означає, що кожна школа зобов'язана надавати кожному учню дані в тому максимальному обсязі, який він може засвоїти в принципі. Всі учні після закінчення навчального закладу повинні володіти кругозором, відповідним освітнім стандартам держави.
Важливо! Навчальний процес слід організувати так, щоб діти відчували себе максимально комфортно з психологічної точки зору. Учні та педагоги повинні бути налаштовані дійсно доброзичливо по відношенню один до одного.
  • По-п'яте, принцип варіативності. Простіше кажучи, в учнів не повинно розвинутися «квадратно-гніздового» способу мислення: нормальна, творчо збалансована особистість може поглянути на проблему відразу з декількох сторін, що значно полегшує пошук варіантів її вирішення.
  • По-шосте, то саме творчість: для чого взагалі потрібен системно-діяльнісний підхід? Основа (ФГОС, тобто) вже є, але проблема в тому, що учням, які навчалися за стандартними методами, часто не розвивали їх творчу жилку. Тільки при самостійному пошуку відповідей на нестандартні завдання може проявитися настільки рідкісна якість.

Інші цілі та завдання

Для чого ще використовується діяльнісний підхід у навчанні? Його широкому впровадженню в школах сприяє також тривожна статистика, яка щорічно публікується філологами, лінгвістами та логопедами. Вони свідчать, що з кожним роком підростаюче покоління стає все менш здатним грамотно (та просто зв'язно) і красиво викладати свої думки, що призводить до порушень спілкування та соціальної активності дітей і підлітків.системно діяльнісний підхід у навчанні
Таким чином, діяльнісний підхід у навчанні повинен бути також спрямований на розвиток логічного ітворчого мислення, мови і мотивів, які спонукають до самостійного пізнання навколишнього світу. Особливо важливо почати займатися цим ще на початкових етапах навчання в перших же класах початкової школи і навіть в дитячих садах, так як в цей період особистість подібна пластиліну, з якого можна виліпити будь-яку необхідну структуру.
На жаль, вітчизняна освітня система часто не передбачає особливої уваги до дитячим дошкільним установам. Вважається, що в цей період діти повинні тільки лише вчитися самим основам, причому із завзятістю, гідною кращого застосування, в їх відношенні використовуються ті ж самі методи, що і для школярів. Простіше кажучи, малюків змушують просто зубрити букви і цифри.
Як ми вже говорили, такий підхід в корені помилковий. Враховуючи ж характеристики підростаючої особистості, неважко припустити, що наслідки можуть бути вкрай серйозними.

Структура уроків

Може відразу виникнути питання: як взагалі проводити уроки, щоб в їх ході були досягнуті всі необхідні цілі? Зауважимо, що системно-діяльнісний підхід в навчанні передбачає проведення спеціальних занять, які можна поділити на чотири великі групи:
  • Заняття, на яких діти займаються «відкриттям» нового знання.
  • Уроки, які припускають рефлексію, усвідомлення нового матеріалу.
  • Заняття стандартного типу, на яких учитель просто дає учнем новий матеріал.
  • Уроки, на яких контролюється обсяг і ступінь засвоєння раніше отриманих даних.

Детальна характеристика

  • Тип перший. «Відкриття» нових знань. Метою уроку є формування здатності учнів до нових способів і методів дій. На цих заняттях розширюється понятійна база, в неї включаються нові елементи, терміни і дії. Врахуйте, що саме такий спосіб отримання даних і створює сам системно-діяльнісний підхід у навчанні.
  • Тип другий. Уроки рефлексії. Учні повинні оволодіти вмінням рефлексії, здатність до самостійного контролю адекватності та важливості нових даних. Потрібно зробити так, щоб діти могли самі виявляти та усувати ті причини, які перешкоджають засвоєнню нової інформації. Учитель лише допомагає створити алгоритм виходу з ситуації, що склалася, проектує способи досягнення освітніх цілей. Освітня мета досить проста: вироблення і корекція освітніх алгоритмів і способів отримання нового знання.
  • Тип третій, стандартний урок зі спеціальним ухилом. Що в цьому випадку припускає системно-діяльнісний підхід у навчанні? По-перше, це формування в учнів здатності не просто вислуховувати ту інформацію, яку їм розповідає вчитель, а й уміння усвідомлювати її, вибудовувати структуру отримуваних даних. Мета - сприйняття нових знань, «підстроювання» їх під нові методики навчання.
  • Тип четвертий. У цьому випадку основну роль виконує вчитель: він контролює здатність учнів досягати поставленої мети, використовуючи засвоєний ними раніше матеріал. Метою уроку є розвиток здатності самостійного контролю своїх знань, формування самооцінки людини.
системний і діяльнісний підхід

Механізм контролю отриманих знань, характеристика

Отже, системний і діяльнісний підхід передбачає такі цілі контролю:
  • По-перше, учні повинні надати контрольований матеріал, розповісти про важливість даної теми.
  • По-друге, вони звіряють отримані дані з достовірним еталоном. Це куди надійніше, ніж чим орієнтуватися при оцінці на якісь суб'єктивні дані, адекватність і правильність яких знаходяться під великим питанням.
  • За заздалегідь обумовленим алгоритмом отримані учнями дані зіставляються з цим еталоном, робляться відповідні висновки.
  • Нарешті, проведеній роботі дається адекватна оцінка відповідно до раніше прийнятими критеріями.
Це - основа системно-діяльнісного підходу. Без дотримання цих правил неможливо використовувати даний метод в освітній системі.

Структура уроків

Отже, ми обговорили основні цілі, які потрібно досягти в результаті заняття. Але як же повинен проходити кожен урок в системно-діяльнісного підходу? Настала пора розповісти його необхідної структурі. Сучасні педагоги кажуть, що вона повинна бути наступною:
  • По-перше, учні пишуть попередній варіант контрольної роботи.
  • По-друге, вони зіставляють отримані результати з об'єктивним, загальноприйнятим еталоном.
  • По-третє, діти самі ставлять собі оцінки, керуючись якомога більш об'єктивними критеріями.

урок в системно діяльнісного підходу

Як правильно ставити навчальну завдання

Потрібно завжди враховувати, що реалізація діяльнісного підходу (точніше, успіх цього методу) залежить від правильно поставленого завдання. Важливо пам'ятати, що графічні схеми дуже добре підходять для навчання дітей, так як у багатьох з них добре розвинена як раз-таки візуальна, графічна пам'ять. Після первинного повторення найкраще, коли вони будуть вголос промовляти чи навіть записувати короткі тези. Це не тільки розвиває пам'ять, а й допомагає дітям набути вміння відразу ж виокремлювати найбільш важливу і потрібну їм інформацію.

Основні особливості

Як ви можете зрозуміти, системно-діяльнісний підхід на уроках не супроводжується промовою вчителя. Всі алгоритми запам'ятовування та обробки даних учні проговорюють про себе, в розумі. У ході цього процесу вигострюються розумові здібності учнів, вони вчаться мислити логічно, раціонально, але не втрачаючи при тому здатності до творчості.
реалізація діяльнісного підходу
Що ж з цього приводу «говорить» ФГОС? Системно-діяльнісний підхід дозволяє значно збільшити обсяг засвоюваних даних, не піддаючи дітей перевантаженні. А вона, як правило, є основною Безкоштовні текстові, аудіо- та відеоматеріали для вчителів англійської мови від British Council та ВВС
На сайті TeachingEnglish ви можете знайти величезну кількість безкоштовних матеріалів для своїх уроків – завдання, навчальні плани, статті щодо різних аспектів викладання, уривки з англомовної літератури, тренувальні вправи і матеріали для професійного розвитку

Матеріали для вчителів - http://www.teachingenglish.org.uk/try
На цих сторінках ви знайдете матеріали для використання на уроках, розраховані на учнів молодших і старших класів. Також завантажуйте уривки з кращих британських книг, що супроводжуються вправами і подкастами.
Професійний розвиток вчителів - http://www.teachingenglish.org.uk/transform
У цьому розділі викладені матеріали для підвищення власної кваліфікації. Почніть із власного плану професійного розвитку та читайте публікації, новини з конференцій та статті з викладацької методики.
Навчальні курси - http://www.teachingenglish.org.uk/train
Безкоштовні онлайн-курси для вчителів і тренерів, присвячені, зокрема, використанню нових технологій під час уроків, порадам щодо роботи з дітьми і ефективному проведенню уроків.
На цих сторінках розміщені статті про різні аспекти викладання і навчання – граматику, вимову, аудіювання, словниковий запас, мовлення, письмо тощо. Статті написані досвідченими спеціалістами з викладання англійської.
Зареєструвавшись на сайті, ви зможете спілкуватися з вчителями з всього світу, ділитися досвідом та інформацією. Обговорюйте досвід, знайомтеся з однодумцями та заведіть власний блог.



Мотивація для вивчення англійської

Вивчення англійської мови - це важкий і тривалий процес, що вимагає терпіння, значної концентрації та твердої впевненості в успішності його завершення. Для того щоб домогтися серйозних результатів у навчанні, будь-яка людина має потребу в мотивації, адже без неї первісний ентузіазм проходить дуже швидко і процес вивчення мови перетворюється на рутину.
Тому, перш ніж приступити до освоєння мови, необхідно чітко уявляти, для чого це потрібно та які можливості можуть відкритися. Знання мови сприяє розвитку розумового потенціалу, розширенню світогляду, професійному зростанню, повазі й визнанню серед друзів і колег. До найбільш же сильних мотивуючих факторів, які спонукають людину приступити до вивчення англійської мови, можна віднести:
1. Успішне просування по кар'єрних сходах. Адже працівник, який володіє іноземною мовою, цінується набагато вище. Відповідно, шанси отримати більш високу посаду значно зростають. До того ж є можливість улаштуватись на роботу в іноземну компанію або сміливо вирушати працювати за кордон.
Володіння англійською дозволяє вести листування та переговори з іноземними партнерами, писати наукові праці, статті та публікуватися у закордонних виданнях, що також істотно підвищує кар'єрні перспективи.
2. Можливість навчатися за кордоном. Знаючи мову, можна спробувати свої сили і вступити до іноземного університету або ж пройти стажування за своєю спеціальністю за кордоном.
3. Необмежений доступ до інформації. Англійська мова - це міжнародний засіб спілкування, тому що саме нею проходить більшість міжнаціональних конференцій, форумів, семінарів, видається величезна кількість технічної та наукової літератури. За даними «Вікіпедії», більше 50 % усієї інформації, розміщеної в Інтернеті, опубліковано саме англійською, що відкриває величезні можливості з вивчення будь цікавить тематики.
4. Задоволення власних амбіцій і прагнення до саморозвитку. Успішне освоєння англійської мови - це відмінна можливість продемонструвати наполегливість у досягненні поставленої мети, а також власні інтелектуальні здібності. Вивчення будь-якої мови є й чудовою тренуванням пам'яті, що в подальшому дозволяє легше засвоювати будь-який матеріал.
5. Відсутність мовного бар'єра під час подорожей, адже англійську в якості рідної використовують понад 400 млн осіб, ще близько 1 млрд вільно нею розмовляють. Англійська мова використовується в усіх готелях світу, аеропортах, на вокзалах, у великих музеях, тому її знання автоматично вирішує численні проблеми, з якими може зіткнутись турист під час подорожі. Знання англійської призводить до стирання культурних і національних кордонів, бо людина починає відчувати себе громадянином світу й може легко вступати в контакт із представниками інших народів.
6. Наявність родичів або друзів за кордоном є чудовою мотивацією для вивчення англійської, адже це дозволяє не втрачати родинні та дружні зв'язки, а також не відчувати проблем у спілкуванні з новим членом сім'ї. Крім того, наявність у сім'ї іноземця, яки володіє англійською, сприяє вивченню культури та традицій його країни, а зробити це без знання мови практично неможливо.
7. Можливість насолоджуватися творами мистецтва в оригіналі (книги, пісні, фільми, вистави тощо), адже відомо, що при перекладі з іноземної мови перекладач інтерпретує твір по-своєму. А перегляд фільмів англійською дозволяє не тільки оцінити видовищність картини та її сюжет, а й отримати задоволення від гри акторів, яка повністю втрачається при дубляжі.
8. Допомога своїм дітям при вивченні англійської мови. Знання мови та її постійне вживання в домашніх умовах значно полегшує процес її вивчення дітьми, оскільки навчання буде проходити у природних умовах і без будь-якого примусу. У перспективі ж удасться заощадити значні фінансові кошти, які в подальшому довелось б витратити на репетиторів чи курси вивчення англійської.
Однією з найбільш сильних мотивацій для продовження вивчення мови є отримання першого результату. Адже ніщо так відмінно не мотивує, як наявність позитивного результату при виконанні якої-небудь справи. Поступово прогрес буде ставати все помітнішим, а подальше навчання буде проходити тільки в задоволення. Адже з кожним новим заняттям процес засвоєння матеріалу здійснюється швидше, а значить, і вивчення мови буде просуватись набагато ефективніше.
І головне, пам'ятати, що мотивація - це потужний психологічний інструмент, бо саме вона допомагає не припиняти рух уперед, а наполегливо просуватись до своєї мети й долати всі труднощі у вивченні англійської мови.


Примеры разработок квестов и различных веб-проектов, которые были представлены на семинаре
Информатика
·         Проект «Галактика Интернет»: https://sites.google.com/site/proektizucaemtvorim/
·         Веб-квест "Моделирование как метод познания": https://sites.google.com/site/feflubovi/aktualnye-voprosy/httpwebmodelirovanieblogspotru/veb-kvest-modelirovanie-kak-metod-poznania
·         "Від фантастики до дійсності"
·         Веб-квест Путешествие во времени с Нута-Бука: http://zw.ciit.zp.ua/index.php/
·         Веб-квест "История ЭВМ": https://sites.google.com/site/vebkvestitoriaevm/
·         ТАМ, НА НЕВЕДОМЫХ ДОРОЖКАХ... : http://kvestpioner.blogspot.com/
·         WEB-quest по социальной информатике: http://www.gymnasium9.ru/quest/it/
·         БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕТ: http://www.quest.okis.ru/
·         История вычислительной техники: http://istoriya-vt.narod.ru/
Математика
·         Веб-квест на тему "Розв'язування трикутників": http://webquestmathematics.jimdo.com/
·         Математичний квест "Математика! Та не тільки...: http://matemkvest.blogspot.com/p/blog-page.html
Астрономия

·         Веб-квест 5 шагов к звездам: https://sites.google.com/site/vebkvest5sagovkzvezdam/

География, биология
·         Проект «По следам Айболита»: http://letopisi.org/index.php/

·         Веб-квест "Так съели ли аборигены Джеймса Кука?" (автор - Бушуев В.В.): https://sites.google.com/site/takseliliaborigenydzejmsakuka/

·         Амеріго Веспуччі - сумнівна слава? http://amerigoquest.blogspot.com/

·         Веб-квест "Путешествие в лесное царство": https://sites.google.com/site/putesestvievlesnoecarstvo/

·         Путешествие по Красной Книге: https://sites.google.com/site/krasnaakniga/home

·         Мандрівка Україною: http://ito.vspu.net/SAIT/inst_kaf/kafedru/matem_fizuka_tex_osv/www/ENK/2013_2014/Osn_projekt_tehnologi_magistr/Rob_stud/Nikitina/index.html

·         "Семейства цветковых растений": http://school-sector.relarn.ru/web_quests/Leon_Quest/Index1.html

 

Физика. Астрономия
·         Квест "Сложение сил": http://vebqwestf.fnv-site.ru/

·         Со скоростью света по Млечному Пути: http://www.nachalka.com/kosmos

·         Веб-Квест "Давление твердых тел, жидкостей и газов": http://davlenie.ucoz.ru/

·         Сила трения: http://school-sector.relarn.ru/web_quests/Trenie_Quest/main.htm

Литература
·         Веб-квест "Мир Бианки": https://sites.google.com/site/muraviski1959678/
·         Письменники Рівненщини: http://zunal.com/webquest.php?w=191249
·         В гостях у помещиков": http://www.kvect.blogspot.com/
·         "Слова о полку Игореве": http://glossariym.blogspot.com/p/blog-page_19.html
·         Шевченко - багатогранний національний геній: http://kvest-taras-shevchenko.blogspot.com/
·         Веб-квест по рассказу Ф.М. Достоевского "Мальчик у Христа на елке": http://zvonoknaurok.ru/load/russkaja_literatura/konspekty_urokov/veb_kvest_po_rasskazu_f_m_dostoevskogo_quot_malchik_u_khrista_na_elke_quot/5-1-0-3736
·         "Две истории любви": https://sites.google.com/site/dveistoriilubvi/home
·         "Он гений": https://sites.google.com/site/vebkvest2014/home
История
·         Веб-квест "Історія Нікополя": https://sites.google.com/site/mijnikopol/home
·         Україна - наша Батьківщина: http://balabanoff.ucoz.ua/index/vstup/0-18
Начальная школа
·         Подорож до країни Комахоляндії: http://kirove21.blogspot.com/p/blog-page_7.html
Другое
·         Новогодний квест: http://novovasylivka.edukit.zp.ua/konkursi/veb_kvest_novogodnij/pravila_kvesta/
·         Веб-квест «БиблиоПазлик»: http://bibliopaslik.blogspot.com/
·         «The Beatles»:  http://taratushechka.jimdo.com/task/
·         Квест «Ми різні – ми рівні – ми разом!»: http://www.scribd.com/doc/8418790/Scenario-Quest-Tolerance
·         Веб-квест "Орфографиада. Путешествие во времени": https://sites.google.com/site/orfografiada/vizitnaa-kartocka-veb-kvesta-orfografiada
·         Веб-квест «Гардемарини, уперед!»: http://iulija1975.blogspot.com/p/blog-page_2.html
·         Квест - проект «На сетевой волне»: https://sites.google.com/site/dobryedelaintel/kvest-proekt-na-setevoj-volne
·         Квест. Позакласний захід: http://osvita.ua/school/lessons_summary/outschool/12558

Комментариев нет:

Отправить комментарий